Thursday, January 13, 2011

Leadership

Hai! Assalamualaikum dan bertemu lagi kita dalam konseptulisme. Kali ini aku muncul untuk berkongsi dengan pembaca sekalian mengenai "leadership". Mungkin akan ada orang kata, "hekeleh.. bende ni sume orang tau.."tapi, tu lah.. cuba orang yang kata tu, bagitau apa yang dia tau pasal 'leadership'.. Ha.. kalau die tak kata "aaaaaaaaaa........" mesti die diam je seribu bahasa.

Ok lah.. tak yah panjang-panjang cerita, aku mulakan dengan jenis-jenis leadership yang ada. Sebenarnya ada dua je bentuk leadership yang ada iaitu jenis "boss" dan jenis "leader".
Apa bezanya "boss" ngan "leader" nih? Kalau boss, seseorang tu lebih kepada nak mengarah je.. "ko buat tu.. ko buat ni.. Ha! yang kat sane tu, ko tido ke ape?! jangan malas-malas! cepat siapkan tugas yang aku bagi! korang gak yang lantik aku jadi ketua an.. so, buat la apa yang aku suruh.."

Kalau leader pulak "ok sume hari ini kita akan bagi tugas untuk program yang kita rancang.. ko, senang je, uruskan bahagian persiapan tempat.. ko plak senang jugak mohon PA system dkat pejabat.. and ko, lagi senang.. ko buat surat jemputan.. nah 'thumbdrive' dalam ni ada contoh surat sebelum-sebelum ni.. ko just edit jek.. yang lain-lain, kalau ada problem, ko cakap jek dengan aku, kite 'settle'kan same-same.. jangan pening-pening kepala.. sume bende 'simple' jek.. 

Ha.. nampak tak bezanya? kalau boss, memang fully mengarah r.. tapi kalau leader, still menjadi 'peng'arah tapi, die guide orang bawah.. kira lebih kepada sama-sama buat r.. So, korang rase korang jenis yang mana?
Kalau korang rasa nak jadi 'boss' terus la jadi 'boss'.. tapi kalau korang rasa korang 'boss' tapi nak berubah kepada leader, resenya takde masalah kot nak berubah.. kan?

p/s: aku sebenarnye ada kelas jap lagi.. so, ak berhenti kat sini dulu la.. lain kali aku sambung lagi.. apa la salahnya berkongsi ilmu an.. Nantikan (Leadership II) hoho.. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment