Wednesday, July 31, 2013

Tazkirah Ramadhan 3 (2013)

Atas kelewatan ke surau, maka cerita saya bermula di pertengahan...

Ustaz: Ni saya saya nak tanya tuan-tuan. Agak-agaknya la, kalau ada orang hina or caci maki mak bapak kita, tuan-tuan marah tak?

Audiens: *Mengangguk*

Ustaz: Maunya tak marah?! Andai kata ada la orang buat camtu, memang menyirap tuan-tuan. Bende bab keturunan memang sensitif. Kalau orang nak maki hamun kat kita, boleh tahan lagi eventhough ada limit. Tapi, kalau orang sentuh bab keturunan memang macam "Eii!" *buat gaya nak lempang backhand". Terus berderau darah naik kat kepala tak tahan geram punya pasal.

*Senyap kejap*

Ustaz: Tapi tuan-tuan, kalau satu hari nanti mak bapak kita dijemput Allah, mampu ke tuan-tuan untuk mandikan jenazah? Ada pernah tuan-tuan amek kesah pasal mandikan jenazah? Atau ikut zaman sekarang la kan, suruh je orang surau or syarikat swasta yang uruskan. Zaman sekarang ni memang ada tuan-tuan syarikat yang tawarkan khidmat mandikan jenazah ni semua. Siap ada pakej lagi ha..
...
Tapi sanggupkan tuan-tuan untuk biar orang tengok aib mak bapak tuan-tuan? Kalau orang hina mak bapak kita, orang hina keturunan kita, marah bukan main. Time sampai mak bapak da takde nanti, tuan-tuan tak boleh nak uruskan. Biar orang uruskan. Biar orang tengok aib dorang. Ntah sape-sape ntah yang uruskan, arwah pun tak kenal orang yang uruskan tu.

Ustaz: Saya ni bukan apa tuan-tuan... Tapi, pernah tak tuan-tuan terfikir kalau mak-mak bapak kat luar sana, kalau da meninggal, pastu yang uruskan bukan anak dia; kalau diizinkan Allah untuk dia bangun 2 minit apa yang dia kata :-

"Bapak": Aku besarkan ko dari kecik sampai besar. Siang malam aku bekerja. Tak cukup dengan tu aku buat kerje part time. Semata-mata nak tengok ko hidup senang. Cukup makan, cukup pakai sume. Tapi, bila aku da takde, jenazah aku pun ko tak nak uruskan? Sampai hati ko nak...

"Mak": Sembilan bulan aku kandungkan ko. Aku lahirkan ko dengan bersusah payah sampai koyak rahim aku. Aku susukan ko. Besarkan ko dari kecik sampai besar. Doakan ko berjaya dunia akhirat. Tapi bila aku da takde, jenazah aku ko bagi orang lain uruskan. Orang yang aku tak kenal. Ko biar aib aku dilihat orang. Ini rupenye balasan ko kat aku? Sampai hati ko nak...

Ustaz: Jadi tuan-tuan, andai ada kesempatan, belajarlah cara uruskan jenazah. Ambil berat pasal bende ni. Bukan bermakna kita belajar cara uruskan jenazah, kita harapkan mak bapak kita mati. Tapi sekadar menambah ilmu dan mengingatkan kita akan kematian. Moga-moga kita tergolong dalam orang-orang yang bertakwa. InsyaAllah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment