Wednesday, July 17, 2013

Tazkirah Ramadhan(1) 2013

-->Assalamualaikum, pembuka bicara..
Meh sini sat, saya mau cerita..

-->Semalam. Macam biasa waktu tarawikh, ada la tazkirah di antara empat rakaat tarawikh.
Total semua lapan je tarawikh kat situ. Masa tazkirah tu, biasa la ada yang keluar, ada yang keluar masuk balik. Ada yang dengar tazkirah. Biasa la tu. Tapi Alhamdulillah ramai la yang duduk dan mendengar. Banyak yang dikongsikan uztaz tu yang saya sendiri tak pernah tahu atau mungkin terlupa. Huhu..

-->Terpanggil saya disini untuk berkongsi kisah yang diceritakan uztaz tu kat saya. Saya cerita eh..
Kisah tu macam ni. Adalah seorang hamba Allah datang kat uztaz ni seraya berkata:

Fulan(bukan nama sebenar): Ustaz, saya da buat dosa besar!

Ustaz: Apa yang kamu da buat?

Fulan: Saya da berzina dengan isteri orang! Saya menyesal sangat. Kalau bukan isteri orang, ok lagi la kot. Macam mane ni ustaz?

Ustaz: Isteri orang ke, bukan ke, sama je la. Takde pun kalau berzina dengan bukan isteri orang tu lagi ok. Hm, camni la. Apa kata kamu jumpa suami dia kemudian minta maaf?

Fulan: Tak boleh ustaz *nada bergetar*. Suami dia tu polis. Kang tak sempat apa-apa dia da tembak da saya. Jadi macam mana ni ustaz? Saya tak tahu nak buat apa da. Dosa dengan manusia kita memang kene minta maaf dengan manusia kan? Tapi, saya takde kekuatan la nak buat macam tu. Macam mana ni ustaz?

Ustaz: Hm.. macam ni la.. kalau kamu betul-betul menyesal tapi tak terdaya nak minta ampun kat orang tu, mohon dengan Allah. Allah tak boleh nak ampunkan dosa kamu dengan manusia tapi Allah boleh cover dosa kamu dengan pahala. Jadi, buatlah amalan banyak-banyak, lagi-lagi bulan Ramadhan ni. InsyaAllah.

-->Begitulah ceritanya.. moral of the story, rasanya boleh fikir sendiri. Tapi, sebelum saya tamatkan coretan saya ni, ada sambungan. Yang ni satu lagi yang menarik jugak untuk dikongsikan Sambungan ni ada kaitan dengan amalan-amalan di bulan Ramadhan. So, sesuai sangat la kalau nak kongsi.

--> Ustaz tu sambung lagi, "Tau tak, kat dunia ni, RAMAI orang yang buat BANYAK amalan tapi TAKDE PAHALA. Ni paling bahaya tuan-tuan. Beribadat bagai nak rak tapi tak dapat apa-apa. Habuk pun tarak! Ni memang selalu orang buat sebab ramai yang tak sedar or tak tahu. Ada sebut dalam Al-Quran(surah al-Baqarah kalau tak silap), perkara yang membatalkan pahala. Yang mana dalam Quran tu ada sebut camni la lebih kurang: Wahai orang-orang yang beriman, bila mana seseorang daripada kamu beribadat, JANGAN kamu bercerita perihal kamu melakukan Ibadat kepada orang lain. Sebab, kalau seorang yang nama Manusia bercerita kebaikan atau ibadat yang dilakukan kat orang lain, KONFEM RIAK! Dan bila Riak, amalan yang dilakukan tu akan jadi sia-sia. Kosong. Takde apa dah yang tinggal. Hilang habih pahala yang ada semua. Jadi tuan-tuan, kalau buat apa-apa amal jariah ke apa, zip mulut tu. Toksah duk cerita kat orang. Kalau cerita jugak, sia-sia amalan tu. Tak berguna lagi da..."

-->Tamat.

2 comments: